Kilka podatkowych artykułów z 34. tygodnia br.: 23-29 sierpnia:

1.     „Deweloper zerwie umowę, a kupujący straci ulgę mieszkaniową”, Aleksandra Tarka, komentuje: dor. pod. Krzysztof J. Musiał, dor. pod. r.pr. Michał Roszkowski, dor. pod. r.pr. Robert Krasnodębski, dor. pod. Bartosz Matusik, adwokat Marek Sawicki. Zerwanie umowy przez dewelopera może powodować po stronie kupującego mieszkanie konieczność zapłaty podatku, nawet według stawki 32%: https://www.rp.pl/Podatki/308279986-Deweloper-zerwie-umowe-a-kupujacy-straci-ulge-mieszkaniowa.html

2.     „32 proc. PIT od oszukanego klienta, któremu bank zrekompensuje skradzione środki”, Monika Pogroszewska, komentuje dor. pod. Łukasz Bączyk, Agata Malicka. W sytuacji, w której bank dobrowolnie zwraca swojemu klientowi środki, które zostały skradzione z konta, klient osiąga przychód opodatkowany wg. skali: https://www.rp.pl/Podatki/308249930-32-proc-PIT-od-oszukanego-klienta-ktoremu-bank-zrekompensuje-skradzione-srodki.html

3.     „Duchowni nie chcą Polskiego Ładu”, dr Krzysztof Koślicki, komentuje: dor. pod. Izabela Rutkowska, dr Jowita Pustuł. Na propozycje przedstawione w Polskim Ładzie narzekają także przedstawiciele osób duchownych: https://www.prawo.pl/podatki/zmiany-dla-ksiezy-i-duchownych-w-projekcie-polskiego-ladu,510194.html

4.     „Pakiet SLIM VAT 2 z podpisem prezydenta”, dr Krzysztof Koślicki, komentuje: dor. pod. Arkadiusz Łagowski. Prezydent podpisał nowelizację wprowadzającą zmiany w zakresie VAT. Zmiany zaczną obowiązywać od października: https://www.prawo.pl/podatki/slim-vat-2-pakiet-zmian-w-vat-pazdziernik-2021,508525.html

5.     „1:0 dla spółek komandytowych. W trakcie roku nie ma podatku od zaliczek dla komplementariusza”, Łukasz Zalewski, komentuje: dor. pod. Łukasz Kupryjańczyk, dor. pod. dr Mikolaj Kondej. Korzystne wyroki WSA w Krakowie, zgodnie z którymi, wypłata w trakcie roku zaliczek wspólnikom na poczet ich udziału w zysku nie podlega opodatkowaniu. Podatek jest należny dopiero po zakończeniu roku: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8230470,spolka-komandytowa-podatek-zaliczki-orzeczenie-wsa-w-krakowie.html

6.     „Rząd za podpisywaniem sprawozdań przez jedną osobę z zarządu”, Łukasz Zalewski. Projekt ustawy przewiduje korzystną zmianę dla podatników, zgodnie z którą, możliwe będzie podpisanie rocznych sprawozdań przez jedną osobę z zarządu: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8231099,nowelizacja-ustawy-o-rachunkowosci-sprawozdanie-finansowe-podpis-zarzad.html

7.     „Od jesieni więcej spraw podatników trafi na e-rozprawy”, Aleksandra Tarka i Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka. Ciekawa rozmowa o rozprawach online: https://www.rp.pl/Postepowanie-podatkowe/308229977-Od-jesieni-wiecej-spraw-podatnikow-trafi-na-e-rozprawy.html

8.     „Dyrektor KIS wyjaśnił, kiedy potrącić pit od cudzoziemca”, Agnieszka Pokojska. Kolejna interpretacja indywidualna, w której Dyrektor KIS wskazał, w jaki sposób należy pobierać podatek w przypadku współpracy z zagranicznym zleceniobiorcą: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8232125,kis-interpretacja-podatkowa-potracenie-pit-od-cudzoziemca.html

9.     „Informatyczne usprawnienia to nie działalność B+R”, Mariusz Szulc. Zgodnie z najnowszym wyrokiem NSA, wdrażanie zakupionego z zewnątrz programu komputerowego nie nosi znamion działalności badawczo-rozwojowej, a tym samym podatnik nie jest uprawniony do ulgi B+R: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8231894,informatyczne-usprawnienia-to-nie-dzialalnosc-br.html

(Photo by Markus Winkler on Unsplash)