Kilka podatkowych artykułów z 44. tygodnia br.: 1 – 7 listopada:

1.     „Biznes apeluje do prezydenta o zawetowanie Polskiego Ładu”, dr Krzysztof Koślicki. Rada Przedsiębiorczości złożyła apel do Prezydenta, aby zawetował Polski Ład. W dokumencie wskazano, że 72% przedsiębiorców ma negatywne nastawienie na nadchodzące zmiany podatkowe. Szkoda, że apel na niewiele się zda. https://www.prawo.pl/podatki/apel-do-prezydenta-o-zawetowanie-polskiego-ladu,511610.html

2.     „Luka w Polskim Ładzie: Ani PIT, ani składki”, Agnieszka Pokojska, komentuje: dor. pod. Małgorzata Samborska. Określone grupy podatników, którzy mieli być zwolnieni jedynie z podatku, nie będą musieli płacić także składki zdrowotnej. Polski Ład był procesowany w tak zawrotnym tempie, że odkrycie kolejnych błędów i luk to tylko kwestia czasu. https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8283834,polski-lad-podatek-dochodowy-skladka-zdrowotna.html

3.     „Koniec składania czynnego żalu przy korekcie JPK_VAT”. Po interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zniknie obowiązek składania czynnego żalu przy korekcie JPK_VAT. Przedsiębiorcy i doradcy podatkowi zwracali na to uwagę już od roku. Najwidoczniej problem musiał dojrzeć. Teraz wreszcie ten niepotrzebny obowiązek zostanie zniesiony. Lepiej późno niż wcale. https://www.pb.pl/koniec-skladania-czynnego-zalu-przy-korekcie-jpk-vat-1132624

4.     „Zmiany w Polskim Ładzie spowodują chaos w interpretacjach podatkowych”, dr Krzysztof Koślicki, komentuje: dr Grzegorz Keler, dr hab. Wojciech Morawski. Polski Ład to rewolucja podatkowa, która wpłynie na szereg przepisów. Pojawia się istotna wątpliwość, czy część interpretacji indywidualnych, która została wydana przed wejściem w życie Polskiego Ładu, w dalszym ciągu będzie dawała podatnikom ochronę prawną: https://www.prawo.pl/podatki/waznosc-interpretacji-podatkowych-po-wejsciu-w-zycie-polskiego,511525.html

5.     „Skarbówka przegrywa spory o podatek od posiłków”, Mariusz Szulc. Kolejne wyroki sądów administracyjnych na korzyść przedsiębiorców. Czyli dalszy ciąg sporu o stawkę VAT dla gotowych posiłków. https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8284650,podatek-od-posilkow-orzecznictwo.html

6.     „Wracający z zagranicy zapłaci niższy podatek”, Monika Pogroszewska. Podatnik wracający na stałe do Polski będzie zwolniony z zapłaty podatku. To kolejna ulga wynikająca z Polskiego Ładu. Podobno ma to zachęcić Polaków do powrotu z zagranicy; ciekawe, czy zachęta zadziała.  https://www.rp.pl/podatki/art19079191-wracajacy-z-zagranicy-zaplaci-nizszy-podatek

7.     „Informatycy, by skorzystać z Polskiego Ładu, będą musieli zmienić pracę”, dr Krzysztof Koślicki, komentuje: dor. pod. Monika Brzostowska. Od nowego roku ryczałt dla programistów będzie bardzo interesujący, ale trzeba pamiętać o warunkach, które należy spełnić, aby móc z niego skorzystać. https://www.prawo.pl/podatki/ryczalt-dla-informatykow-i-programistow-w-polskim-ladzie,511313.html

(Photo by Jess Bailey on Unsplash)