Kilka zmian 2019/2020

Końcówka roku 2019 i początek roku 2020 dostarczyły podatnikom wiele zmian w podatkach. Zmian jest naprawdę bardzo dużo. Spośród nich, jako najbardziej nośne, można wymienić:

NIP na paragonie – jeżeli przedsiębiorca będzie chciał uzyskać fakturę do paragonu (co dotychczas
było możliwe) to będzie mógł to zrobić tylko w sytuacji, kiedy na paragonie
znajduje się NIP jego działalności. Zatem obecnie trzeba poinformować
sprzedawcę, czy życzymy sobie, aby na paragonie znalazł się NIP. Jeżeli tego
nie zrobimy, to później do takiego paragonu nie będziemy mogli otrzymać
faktury. Co prawda wystawienie faktury do paragonu bez NIP będzie możliwe, ale będzie wiązało się z sankcjami. Nie zmienia się tutaj nic dla osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej – oni nadal będą mogli otrzymywać
“imienną” fakturę wystawioną do paragonu, który nie zawiera NIP.

Obowiązkowy split payment – dla 150 wybranych rodzajów usług i towarów
wprowadzono obowiązkowy split payment (mechanizm podzielonej płatności).
Sprowadza się on do tego, że faktura na kwotę przekraczającą 15 tys. zł, jeżeli
dokumentuje sprzedaż określonych towarów/usług (np. usługi budowlane), musi być opłacana w split payment, tzn. kwota netto z faktury trafia na “zwykły” rachunek wystawcy faktury (może on dowolnie dysponować tymi pieniędzmi), natomiast kwota VAT trafia na rachunek VAT (tymi pieniędzmi może zapłacić tylko VAT z innej faktury albo VAT do urzędu skarbowego).

Biała lista – to rejestr podatników VAT. Widnieją w nim dane podatników, a wśród nich m.in. numery rachunków bankowych prowadzonych dla działalności. Od nowego roku, jeżeli podatnik wykona przelew na rachunek bankowy, który nie widnieje na białej liście, nie będzie mógł takiego wydatku potraktować jako koszt uzyskania przychodu.

Mikrorachunek – od początku 2020 roku każdy podatnik musi płacić podatki na swój indywidualny rachunek podatkowy, który można wygenerować tutaj: https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatko…/ Od
nowego roku nie wpłacamy już podatków na rachunki bankowe wskazane na stronach urzędów skarbowych, lecz na nasz indywidualny mikrorachunek.

…i wiele wiele innych… Wymienione powyżej zmiany to tylko kropla w morzu tego, co zafundował nam ustawodawca. Gdyby ktoś chciał przeczytać więcej o zmianach w podatkach to odsyłam do lektury: https://grantthornton.pl/…/zmiany-w-podatkach-2020-10-najw…/

(Photo by The New York Public Library on Unsplash)